21 januari 2012

Blyertsteckningar och fixativ

Att teckna med blyerts är kul för det är så fritt och enkelt att justera misstag - däremot så är det lätt hänt att man drar ut och smetar till arbetet. Jag brukar göra så att om jag gjort en sektion som jag känner mig nöjd med så fixerar jag det området med fixativ och låter torka ca tio minuter. Sedan är det bara att börja arbeta igen utan risk att förstöra något. Det som är så bra med fixativ är att man kan gå tillbaka och justera och lägga till utan problem.
När arbetet är färdigt lägger jag på ett lager fixativ över hela teckningar, låter torka och lägger på ett lager till. Då håller det perfekt!

Fixativ fungerar även till andra medium - som exempelvis Pastel, kol, vattenfärg mm. En bra investering för att bevara sina arbeten och underlätta arbetet under tiden man sitter med det. Fler tipz och trix med fixativ kommer i ett senare inlägg!




2 kommentarer:

  1. Halløj du er godt nok dygtig med sådan en blyant - så smukke tegninger. Tak for kigget.

    SvaraRadera
  2. Wow vad du är duktig!!! så det tar 10 min för fixativ att torka?

    SvaraRadera