1 november 2011

Läsarbidrag - Upcyclade ljusstakar

Vi fick ett mail ifrån Sara Önnebo som loppisfyndat träljusstakar och gjort om dem till sin egen personliga stil och dekorerat med söta pepparkaksgubbar, perfekta för den stundande juletiden.

Hej!
Jag har fyndat några träljusstakar på loppis för några tior styck och målat om dem.


Leta efter udda träljusstakar på loppis, helst i olika höjder. De kostar oftast max några tior stycket. Om de är feta på ytan - diska av dem med diskmedel innan du börjar slipa dem. Slipa dem med sandpapper, främst på dem som har varit målade - för att färgen ska fästa. Nu är det dags att börja måla. Jag använder mig av akrylfärg (Hobbyträfärg) i brunt och vitt. Jag börjar med två lager brun färg så att det täcker helt, och låter det torka emellan. Sen fortsätter jag med tre lager vit färg. Hur många lager som behövas, kan variera för de olika ljusstakarna. Den trärena ljusstaken behövde färre lager än de som varit målade. När dessa torkat tillräckligt är det dags att ta fram sandpappret igen. Visst, du kan även behålla dem helt vita - det är en smaksak. Jag valde att slipa dem lite på några valda ställen, så att de får en lite mer sliten känsla. Jag slipade främst på kanter och övergångar, där man kan tänka sig att det skulle slitas mest.
Före - omålade


Vitmålade

Den bruna innerfärgen slipas fram



Klara - vackra ljusstakar i snygg shabby chic stil!


Tack för att du delade med dig, Sara!
Fortsätt gärna skicka in bidrag och tips till oss. sofie@inzpira.se

2 kommentarer:

  1. oj va roligt! ja tänk så enkelt, och fint
    så roligt med olika sorter tillsammans. KUL
    /marinette

    SvaraRadera
  2. aww hvor er de skønne disse lysstager, den ide må jeg føre ud i livet.. ælsker lysstager nemlig..

    SvaraRadera